20 tips voor extra zelfliefde

Lieve Lezer, 

Ik heb het hier op Het Groene Accent steeds over liefde voor de aarde. Maar, het allerbelangrijkste ter wereld is zelfliefde. Als we ons zelf niet liefhebben, hoe kunnen we dan andere, laat staan de aarde liefhebben? 

Ik kan van mijzelf zeggen dat ik erg goed ben in zelfliefde. Ik zorg altijd goed voor mezelf. Gelukkig ben ik goed in contact met mijn lijf en hoofd en voel ik meteen aan wanneer het tijd is voor extra zelfliefde. Sowieso zorg ik er altijd voor dat gedurende de week er genoeg tijd is voor zelfliefde. Dit gun ik jullie ook. Daarom deel ik in dit artikel 20 tips voor extra zelfliefde. 

zelfliefde

Zelfliefde

  1. Lach naar jezelf in de spiegel: Dit doe ik al jaren. Altijd als ik naar mezelf kijk in de spiegel, dan lach ik even naar mezelf. Daarnaast is het ook heel goed om jezelf in de ogen te kijken. Dit zorgt ervoor dat je écht naar jezelf kijkt. Je lach zorg voor een boostvrolijkheid en positiviteit. 
  2. Maak iedere ochtend je bed op: Ze zeggen wel eens dat de meest succesvolle mensen hun bed iedere ochtend opmaken. Door je bed op te maken, begint de dag meteen met en volbrachte taak. Je begint je dag meteen productief en succesvol. Ik vind het fijn als het bed er netjes uitziet en het is ook een duidelijk einde van de nacht en het begin van de dag. Dat zorgt voor structuur in m’n hoofd. 
  3. Zorg voor voldoende tijd alleen: Als je kinderen hebt is dit lastiger, maar probeer zo veel mogelijk tijd alleen in te plannen. Spreek met niemand af, maar kruip op de bank met een film, een kop thee of een glas wijn. Of ga in bad liggen met een tijdschrift. Me-time, zo belangrijk!
  4. Kleed je mooi aan: Besteed altijd aandacht aan je uiterlijk. Ook al heb je een huispak aan. Zorg dat jij je altijd mooi, aantrekkelijk of in ieder geval verzorgd voelt. Precies zoals jij het wilt. En vergeet niet om je ook eens sexy aan te kleden voor je man of vrouw 😉 
     
  5. Maak je huis de gezelligste en fijnste plek op aarde: Dit is voor mij een must. Mijn huis is mijn veilige haven. Dus, ik zorg er altijd voor dat het in huis gezellig en knus is. 
  6. Maak van je tijd in de badkamer steeds een moment voor jezelf: Neem je tijd in de badkamer om jezelf te verzorgen. Dat hoeft echt niet lang te duren. Gebruik lekkere geurende douchegel en scrub eens je hele lijf. Smeer jezelf met bodylotion in en lach daarna naar jezelf in de spiegel. 
  7. Zet fijne muziek op: Gebruik muziek om bij je gevoel te komen, om te ontspannen of om juist jezelf op te peppen. Dans en zing door de woonkamer. Het zal je energie geven!
  8. Schrijf: Door te schrijven maak je je hoofd leeg. Schrijf je gedachtes en gevoelens op. Maak ook to do lijstjes en streep af wat je gedaan hebt. Elke afgestreepte taak geeft voldoening. 
  9. Begin een eigen project: Misschien heb je wel een baan en/of een gezin. Het leven is gevuld met allemaal dingen die je voor of met anderen doet. Kies daarom ook een project alleen voor jouzelf. Los van je gezin, partner of andere mensen die je veel ziet. Dat kan groot of klein zijn. Bijvoorbeeld een creatief project, een sport, vrijwilligerswerk, enzovoorts. Het Groene Accent is mijn eigen project. Dat doe ik helemaal zelf en dat maakt me zo trots!
  10. Koop een cadeautje voor jezelf: Zie je iets moois in de winkel of heb je altijd al iets willen hebben? Koop het gewoon eens voor jezelf! Dat kan van alles zijn. Iets voor je nieuwe project, een mooi boek, een sieraad, een mooi paar schoenen waar je voor hebt gespaard. Laat het desnoods inpakken in de winkel. Dan is het een echt cadeau.  
  11. Deel wat er in je omgaat met andere mensen: Praten, praten, praten, praten. Krop niet te veel op. Dat gaat malen in je hoofd en lijf en daar kan je je echt ziek van voelen. Deel je gevoelens en gedachtes met anderen. Dat ventileert, waardoor je je beter gaat voelen. 
  12. Beloon jezelf voor moeilijke taken: Zie ergens tegen op? Heb je iets moeilijks gedaan? Of, heb je iets behaald? Beloon jezelf! Als ik bijvoorbeeld een pittig gesprek bij mijn psycholoog heb gehad, dan koop ik iets lekkers te eten voor mezelf óf ga ik naar mijn favoriete tweedehands kledingwinkel. 
  13. Slaap genoeg: Een inkoppertje, maar het kan er snel bij inschieten. Heb je een nacht niet genoeg of slecht geslapen? Zorg er dan voor dat je de nacht daarop genoeg tijd hebt om goed te slapen! 
  14. Maak alleen een wandeling: Dit vind ik heerlijk. Gewoon even zelf een blokje om. Even genieten van stilte en alleen zijn. Even op een bankje zitten alleen. Even bij jezelf inchecken.
  15. Boek eens in de zoveel tijd een massage of beautybehandeling: Als dit tot de mogelijkheden behoord, dan is het een dikke tip! Hier komen zoveel dingen in samen qua zelfliefde. Een moment voor jezelf, verzorging van je lijf, het zorgt voor ontspanning, enzovoorts. Gun jezelf die beloning!
  16. Gebruik lekkere geuren in huis: Heb je een avondje voor jezelf of is je huis lekkere opgeruimd? Doe een geurkaars of wierook aan, zet mooie muziek op en waan je in je eigen oaze van rust. 
     
  17. Zeg nee: Heb je ergens geen zin in? Komt het eigenlijk niet uit? Wordt het allemaal te veel? Zeg nee! Nee zeggen is echt een kunst, omdat je bang kan zijn om andere af te wijzen of teleur te stellen. Maar, als je ja zegt, terwijl je het eigenlijk niet aan kan of het je eigenlijk niet lukt, dan ben je er niet 100% bij met je hoofd. Dat is ook niet eerlijk tegenover de ander. Gun jezelf eerst de tijd waarna je met 100% energie en aandacht er ook voor anderen kan zijn.
  18. Zorg voor een opgeruimd huis: Een opgeruimd huis, zorgt voor een opgeruimd hoofd. Gun jezelf die rust. Ik word bijvoorbeeld heel erg onrustig van een rommelig huis en kan me dan niet goed focussen op wat ik moet doen. 
  19. Doe hetgeen waar je het minste zin in hebt, als eerste: Dit werkt net zoals het opmaken van je bed iedere ochtend. Als je als eerste de meest vervelende taak doet, dan krijg je daarna extra veel energie en voldoening als het afgerond is. Met die energie en voldoening vlieg je door de rest van je taken. 
  20. Volg je gevoel: Check regelmatig in bij jezelf. Hoe voel je je? Hoe zit je in je lijf? Wat heb je nodig? Luister naar jezelf en doe precies wat jij nodig hebt. Geef dat ook duidelijk aan bij anderen. Want, als jij je niet goed voelt over jezelf, dan kun je er ook niet 100% zijn voor anderen. En daarom is zelfliefde zo belangrijk!

Liefs, Fleur

Geef een reactie