Duurzaam dilemma: een auto kopen

Lieve Lezer, 

Nu ik leef met een groen accent, heb ik nog regelmatig te maken met duurzame dilemma’s. 

De meeste vervuilende zaken heb ik zo goed als achter me gelaten, zoals vlees etenvliegen en nieuwe spullen kopen. Maar, er blijven dingen die ik nog niet helemaal kan verduurzamen. Daar wil ik het deze week met jullie over hebben. Namelijk, over de auto. 

Bij mijn ouders huis hadden we twee auto’s voor het gezin in gebruik. Ik heb nog nooit zelf eigenaar geweest van een auto. Tegenwoordig zit ik af en toe in de auto, als de situatie daarom vraagt. Bijvoorbeeld op momenten dat de bestemming niet of lastig met het openbaar vervoer te bereiken is, of als we veel verschillende locaties afgaan. Zoals met kerst (mijn familie, zijn familie enzovoorts). Op zulke momenten lenen we een auto van iemand. Maar, die is niet altijd beschikbaar. 

De laatste tijd vinden wij onszelf (ik en mijn vriend) steeds vaker in de positie dat we een auto nodig hebben en die nergens (op korte termijn) beschikbaar is. Daarom kwam de vraag of we niet een eigen auto wilde hebben, steeds vaker ter sprake. 

De impact van een auto

Babette Porcelijn vertelt ons in haar boek De Verborgen Impact over het klimaateffect van de auto. Bij het gebruik van een auto is de impact niet verborgen, maar zichtbaar. De impact zit namelijk in het verbruiken van brandstof. Daarnaast zit er natuurlijk veel impact (maar minder dan het verbruik van brandstof) in de productie van de auto. 

Hoeveel de impact door brandstofverbruik is, hangt allemaal af van hoe vaak je de auto gebruikt en hoeveel kilometers je daarmee aflegt. Als je je auto erg vaak gebruikt, kan je auto daarmee het vervuilendste aspect in je leven worden. 

Zoals ik zal zei heeft het produceren van een nieuwe auto ook een groot klimaateffect. Als je een nieuwe en veel zuinigere auto koopt ter vervanging van je oude, minder zuinige auto, duurt het (zoals Babette in haar boek ons verteld) zeker 13 jaar voordat je nieuwe auto begint met energie besparen. Het heeft dus eigenlijk geen zin om een nieuwe, zuinige auto te kopen. Daarmee wordt je impact niet kleiner, misschien zelfs groter in de eerste jaren. 

Naast brandstofverbruik en de productie zorgt ook de bandenslijtage en de uitstof van fijnstof voor veel vervuiling. Bij het rijden slijten de banden en daarbij komen microplastis vrij. Deze microplastics dragen weer bij aan de plastic vervuiling in de natuur. 

Als ik het zo opschrijf, is er genoeg rede om nooit meer auto te rijden en autorijden volledig te boycotten. Maar, het tegenovergesteld is aan de hand. Wij hebben namelijk een paar dagen geleden een auto gekocht. 

een auto kopen

Een auto kopen

Ja, ik heb dus een auto gekocht. Samen met mijn vriend. We hebben er lang over nagedacht en weloverwogen deze beslissing genomen. Ondanks bovenstaande. We hebben in onze keuze natuurlijk duurzaamheid meegenomen. We hebben namelijk een derdehands auto gekocht (misschien zelfs vierdehands) van onze schoonzus. De auto is eerst van haar moeder geweest. Hierdoor hebben we niet te maken met de vervuilende productie van een nieuwe auto. Daarnaast is het een kleine auto. Hierdoor is de auto minder zwaar, wat ervoor zorgt dat er minder liter brandstof wordt verbruikt tijdens de levensduur van de auto.  

Ook is het een gemiddeld zuinige auto. Hij rijdt ongeveer 1:15. Het kan zuiniger, maar hier zijn we al erg tevreden mee. 

Voordat we deze auto kochten hebben we nagedacht over het huren van een auto via auto deelsites als we er een nodig hadden, of bijvoorbeeld een abonnement op Green Wheels. Deze laatste optie bleek na een berekening voor ons te duur. Daarnaast wilde we uiteindelijk graag een auto in ons bezit, zodat we deze konden gebruiken wanneer we wilde. We wilde niet afhankelijk zijn van reserveringen enzovoorts. 

Met deze gedachtegang voelt het als een luxebeslissing die veel duurzamer zou kunnen, maar zoals ik zal zei is de beslissing weloverwogen. Om deze beslissing nog groener te maken, houden we ook in het gebruik van de auto rekening met duurzaamheid. 

Een auto duurzaam gebruiken

Om de auto zo duurzaam mogelijk te gebruiken, hebben we ons het volgende voorgenomen:

  • De auto delen met vrienden en familie die zelf geen auto hebben
  • De auto delen op een deelsite voor auto’s zodat mensen uit de buurt er ook gebruik van kunnen maken die zelf geen auto hebben. Zo hoeven zij geen auto te gebruiken 
  • Snelheid beperken en niet harder dan 100 á 110 km/u rijden
  • Zorgen dat de bandenspanning goed is om slijtage zo veel mogelijk te voorkomen
  • De auto alleen gebruiken als het écht nodig is. Verder blijf ik gebruik maken van de fiets en het openbaar vervoer
  • De uitstoot zo veel mogelijk compenseren

De aanschaf van onze auto is een typisch gevalletje van leven met een groen accent. Ik maak bewust duurzame keuzes in deze aanschaf en ik ontzeg mezelf niet de luxe van een eigen auto. Een auto past niet echt in een duurzaam leven, maar daar leg ik mij voor nu maar even bij neer. 

Wat vind jij van deze beslissing? 

Liefs, Fleur

Geef een reactie