Gezond vegetarisch: hoe zit het nu echt?

Lieve Lezer,

Ik heb er aan het begin van dit jaar bewust voor gekozen om geen vlees meer te eten. Ik voelde mij niet meer goed bij het idee van vlees eten en ik kon er niet meer van genieten. In eerste instantie door de impact van de vleesproductie op ons milieu. In tweede instantie door het dierenleed binnen de bio-industrie. In januari schreef ik een artikel over mijn weg naar het vegetarisme en de invloed van vlees op het milieu.
De laatste paar maanden probeer ik zelfs zo veel mogelijk zuivel te vervangen voor plantaardige zuivel. Ook probeer ik steeds vaker veganistisch te koken. Al vind ik dat nog steeds best lastig.

Nu ik al meer dan een half jaar vegetarisch ben en zo veel mogelijk dierlijke producten vermijd, merk ik ook de invloed daarvan op mijn lichaam. Ik ben afgevallen, heb veel meer energie en mijn buik, darmen en huid zijn veel rustiger geworden. Maar, ik ben ook wel eens moe en energieloos. Vooral in het begin heb ik veel vermoeidheid ervaren. Dat is eigenlijk heel logisch, want in dierlijke producten zitten een aantal voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Gelukkig zitten de meeste van die voedingsstoffen ook in plantaardige producten. Dat is precies waar dit artikel over gaat. Want hoe ben je nu gezond vegetarisch?

Gezond vegetarisch?

Ik krijg vaak de vraag die ik zelf ook regelmatig heb gesteld: is vegetarisch zijn wel gezond? Mis je geen broodnodige voedingsstoffen?

Volgens mij zit het zo: Vlees is niet de beste keuze voor je gezondheid (voornamelijk rood en bewerkt vlees is kankerverwekkend). Daarom weten we zeker dat een dieet vol met vlees (denk: drie keer per dag, 7 dagen in de week) een ongezonde keuze is. Voor jezelf en de aarde. Een dieet met zo min mogelijk vlees en andere dierlijke producten (flexitariër) is een prima keuze voor je gezondheid. Je krijgt goede voedingsstoffen binnen. Echter, vlees en andere dierlijke producten zijn nog steeds deel van je dieet, wat voor schade aan je gezondheid en het milieu zorgt.

Kies je ervoor om vegetarisch of veganistisch te eten, maak je een hele goede keuze. Een (zo veel mogelijk) plantaardig dieet blijkt de kans op kanker en hart- en vaatziekte drastisch te verkleinen. Maar, de mogelijk bestaat dat je cruciale voedingsstoffen mist die in dierlijke producten zitten. Daarom is het zaak dat je je dieet afstemt op de voedingsstoffen die je lijf nodig heeft. Dat is eigenlijk helemaal niet gek, want dat moet immers binnen ieder soort dieet.

Voor mij was de keuze makkelijk gemaakt. De bio-industrie brengt schade aan het milieu en de dieren, dus wil ik daar zo min mogelijk aan bijdragen. Maar, hoe leef je gezond vegetarisch?

Gezond vegetarisch

Gezond vegetarisch!

Ik ben nog niet alles wetend over een gezond vegetarisch dieet. Ik ben nog in de onderzoeksfase. Daarnaast ben ik in de basis vegetariër en weet ik niet alles over gezond veganist zijn. Al komen veel zaken overeen voor vegetariërs en veganisten. Ik zal in ieder geval met jullie delen wat ik tot nu toe weet.

B12

B12 komt enkel voor in dierlijke producten. Daarom dien je B12 bij te slikken in een supplement. Koeien maken B12 aan als ze regelmatig buiten lopen en gras eten dicht bij de grond. Alhoewel ik in ‘Stoppen met vlees’ van Robert Bridgeman las dat koeien tegenwoordig te weinig buiten zijn, waardoor ze niet genoeg B12 aanmaken. Hierdoor hebben mensen die wel vlees eten ook vaak een B12 te kort. Soms krijgen koeien zelfs B12 toegediend in hun voer…

IJzer

IJzer is veel te vinden in groene (blad)groentes (zoals spinazie en broccoli) en granen (brood). Belangrijk om te weten is dat je van plantaardig ijzer meer moet eten om genoeg van deze voedingsstof binnen te krijgen. Volgens Fit.nl dien je 80% meer plantaardige ijzer te eten dan dierlijk ijzer.

Eiwitten

Naast B12 en ijzer is het ook belangrijk om te letten op de inname van voldoende eiwitten. Ik eet nog steeds ei en gebruik af en toe zuivel. Eiwitten komen gelukkig ruim voor in plantaardig voedsel zoals, bonen, peulvruchten en granen. Net als bij ijzer moet je van de plantaardige eiwitten meer eten om voldoende binnen te krijgen. Ik eet bijvoorbeeld elke ochtend havermout gemaakt met sojamelk. Eiwit bommetje! Pindakaas trouwens ook… Jammie!

Calcium

Voor gezonde botten is calcium een belangrijke voedingsstof. Calcium komt voor in zuivel en kaas. Gelukkig zit calcium ook in veel plantaardig voedsel zoals brood, aardappelen, peulvruchten, tofu, soja en kool. Eet daar lekker veel van en je zit goed!

gezond vegetarisch

Verder dan bovenstaande ging mijn kennis niet. Daarom heb ik weer eens een google sessie ondernomen. Volgens De Hippe Vegetariër dien je ook op je zink (dat zit in o.a. peulvruchten, zaden, noten en tofu), Omega-3 (dat zit o.a. in noten, zaden en verschillende soorten olie) en Vitamine-C (dan wordt de plantaardige ijzer beter opgenomen) inname te letten.

Conclusie: wil je vegetarisch of veganistisch eten of doe je dat al? Let dan op dat je voldoende van alles binnen krijgt! Eigenlijk precies zoals ieder ander dieet. Gebalanceerd, gevarieerd en gezond. Je kan in ieder geval je dieet ondersteunen met voedingssupplementen. Dat doe ik ook.
Dan zijn we goed voor onszelf én goed voor de aarde.

Liefs, Fleur

4 Replies to “Gezond vegetarisch: hoe zit het nu echt?”

  1. Hi Fleur,

    LOVE your site! I’m 90% vegan and feel great! It gets easier and easier. Here are two resources for great vegan recipes.

    Thug Kitchen – I have their book and every recipe that I have tried is great. It is filled with hilarious profanity so don’t go there if you have a problem with that. Their tagline is, “Eat like you give a fuck.”

    The other site Oh She Glows. (profanity free)

    Keep up the good work and thanks for inspiring us!

    1. Thanks Susan!! I was looking for some good vegan sites or cookbooks. I will check them out!

  2. moeder Corien zegt: Beantwoorden

    dankje Fleur, ik leer zo veel van je. ga door!

Geef een reactie