Meer plantaardig eten: hoe pak je dat aan?

Lieve Lezer,

Ik heb jullie al vaak verteld over de invloed van vlees en andere dierlijke producten op ons milieu. Het onderhouden van de dieren, de scheten en boeren van herkauwers, de productie en het transport. Volgens Babette Porcelijn – schrijfster van De Verborgen Impact – maakt dit alles bij elkaar vlees het een na vervuilendste aspect in ons leven.

Inmiddels hebben vele onderzoeken dit onderbouwd en weten we het nu zeker: om de maximale opwarming van 1,5 graden te behalen moet in ieder geval onze vleesconsumptie drastisch omlaag. Nóg beter is om ons gebruik van dierlijke producten te verlagen. Meer plantaardig eten dus.

Veel mensen om mij heen laten vlees steeds vaker staan. Een goeie ontwikkeling! Toch zie ik ook nog veel onwetendheid. We zijn zo gewend aan vlees, zuivel en eieren, dat het lastig is om je dieet aan te passen. Dat snap ik best. Want, wat eet je dan op je brood? Is plantaardig eten niet saai? Hoe kom je aan de juiste voedingsstoffen? In dit artikel zal ik je mijn tips geven hoe je meer plantaardig kan eten.

Tip 1: begin met vaker vegetarisch eten

Vind je plantaardig eten nog een stap te ver? Eet dan zo vaak mogelijk vegetarisch. Volgens het Voedingscentrum eten we in Nederland ongeveer 45% meer vlees dan dat we nodig hebben. Minder vlees eten is dus een hele goede keuze, ook voor je gezondheid. (Te veel) vlees zorgt namelijk voor een verhoogde kans op hart – en vaatziekte en darmkanker.

Als je één dag geen vlees eet bespaar je evenveel CO2-uitstoot als je auto 1250 kilometer minder gebruiken. Rundvlees is de grote boosdoener. Als je één dag geen rundvlees eet, bespaar je evenveel water als een maand niet douchen. Minder vlees eten heeft dus grootse invloed! Lieve Lezer, één dagje (extra) kan er nog wel bij toch?

Tip 2: schaf vegetarische of veganistische kookboeken aan

Tegenwoordig zijn er zo veel vegetarische of veganistische kookboeken waarin lekkere, veelzijdige en culinaire recepten instaan waarmee je voor de dag kan komen. Plantaardig eten is geen konijnenvoer meer. Het is een veelzijdige keuken waarin voornamelijk groentes en peulvruchten de helden zijn.

In mijn keuken staan o.a. deze kookboeken:

  • Veg! – Hugh Fearnley-Whittingstall
  • The Green Kitchen at Home – David Frenkiel & Luise Vindahl
  • De Dunne Vegan – Antoinette Hertsenberg & Jacinta Bokma
  • I love Groente – Janneke Vreugdenhil

Deze kookboeken geven mij inspiratie voor (nieuwe) recepten zodat eten een feestje blijft.

Tip 3: vervang zuivel voor plantaardige zuivel

Dit is heel makkelijk en maakt in de smaak minimaal verschil. Omdat zuivel van een koe komt, heeft het grote impact op ons milieu. Minder groot dan vlees, maar toch aanzienlijk. Er zijn een aantal zuivelproducten die je makkelijk kan vervangen voor een plantaardige variant:

  • Vervang kookroom voor soyaroom. Merk je niks van in gerechten!
  • Gebruik zo veel mogelijk olie en kokosolie om in te bakken. Is nog gezonder ook.
  • Drink je koffie verkeerd of cappuccino met soyamelk of havermelk (deze twee schuimen het beste). De smaak is ander, maar het went vanzelf 😉
  • Gebruik op je boterham plantaardige smeerboter
  • Gebruik voor een plantaardige kaassmaak edelgistvlokken

plantaardig eten

Tip 4: integreer snelle en makkelijke plantaardige recepten in je weekmenu

Iedereen heeft het wel eens: geen zin om te koken. Dan zijn de snelle go torecepten voor iedereen persoonlijk. Ik hoor vaak van mensen dat ze het lastig vinden om juist op deze momenten plantaardig te eten. Gebruik een moment wanneer je wél zin hebt om te koken om een aantal snelle en makkelijke plantaardige recepten te bedenken, die je op zulke momenten kan maken.

Ik maak op zulke momenten bijvoorbeeld ovengroentes. Dan gooi ik verschillende groentes – zoals zoete aardappel, courgette, wortel en bieten – bij elkaar met daaroverheen olie, kruiden zout en peper. Een half uurtje in de oven en daarbij bonen, rijst of couscous eten. Ook maak ik op zulke momenten vaak pasta. Bak een uitje en knoflook, gooi daar courgette, paprika en/of champignons, een blik hele tomaten en wat soyaroom bij. Klaar ben je. Makkelijk toch?

Het fijne is, alle groentes zijn lekker bij elkaar. Het kan bijna niet mis gaan.

Tip 5: zorg dat je standaard ingrediënten in huis hebt

 Zorg dat je een aantal standaard ingrediënten altijd in huis hebt, zoals:

  • Couscous, rijst en linzen
  • Pasta
  • Bonen in alle soorten en maten
  • Droge kruiden
  • Soyaroom en soyamelk
  • Cocosmelk
  • Blikken hele tomaten en/of tomatenblokjes

Als je vervolgens op de markt of in de supermarkt allerlei verschillende groentes, fruit en aardappels haalt kun je echt alle kanten op. Hiermee kun je pasta, curries, ovenschotels, bonenschotels en nog veel meer dingen maken.

Tip 6: start een gerecht niet meer vanuit het vlees

Wanneer je je bedenkt wat je wilt eten, denk dan niet meer vanuit het vlees. Bedenk eerst uit welke keuken je wilt eten. Heb je zin in pasta, een schotel of een curry? Bedenk daarna in welke groentes je zin hebt en wat je basis wordt (bijvoorbeeld aardappel, rijst, linzen of pasta). Hiermee draait het eten niet meer om het vlees, maar om het gehele gerecht.

Zoals ik zal zei zijn alle groentes lekker bij elkaar. Daarbij zijn ook alle peulvruchten en bonen lekker bij elkaar. Als je tip 5 gebruikt, wordt een gerecht bedenken een makkie.

Tip 7: zorg dat je je voedingsstoffen binnenkrijgt

Ik heb je al eens verteld over gezond vegetarisch eten. Met het weglaten van vlees en andere dierlijke producten ontstaan er namelijk tekorten aan bepaalde voedingsstoffen die hierin zitten. Gelukkig zitten er in groentes, granen en peulvruchten heel veel voedingsstoffen die het gebruik van dierlijke producten overbodig maakt. Gebruik tip 5 en zorg dat bijvoorbeeld bonen, granen, plantaardige vetten en groene groentes vaak terugkomen in je gerechten.

Tip 8: geniet van het eten

Misschien wel de belangrijkste tip. Plantaardig eten kan zó lekker zijn. Laat je niet afschrikken en durf de uitdaging aan te gaan. Zo zorg je goed voor jezelf en de aarde 🙂

Geniet ervan!

Liefs, Fleur

2 Replies to “Meer plantaardig eten: hoe pak je dat aan?”

  1. Hele goeie tips, inspirerend, ik ga zeker met je tips aan de slag. Alleen nu is er nog iets wat er bij mij aan sommige alternatieven doet twijfelen: ik begreep dat zuivelvervangers als kokosboter en soya niet heel goed zijn voor het milieu ivm plantages die slecht zijn voor biodiversiteit en slecht arbeidsomstandigheden en what about verscheep en over vliegvervuiling? Kan je dan niet beter toch met mate bio zuivel van een koe uit de buurt nemen? En dan lijkt mij havermelk beter dan soya. Of groentes uit een energiezuinige kas uit de buurt ipv avocado’s van de andere kant van de wereld? Ken je een kookboek die ook daar mee rekening houdt?

    1. He Edmee! Deze twijfels en vragen hebben heel veel mensen. Bijna alle soya die wordt verbouwd in de wereld is voor veevoer. Maar een paar procent is voor menselijke consumptie. Er wordt zelfs gezegd dat wanneer alle soya (en mais) ter wereld voor mensen bestemd zou zijn, we dan het voedsel probleem opgelost hebben. Daarnaast hebben we dan in een klap onze klimaatdoelen behaald. Zuivelvervangers en soya zijn dus wel degelijk een goede keuze. Verschepen en vliegvervuiling staan niet in verhouding met het onderhouden van de dieren en de productie van vlees.

      Wat betreft havermelk of sojameel is sojamelk een betere keuze omdat daar veel meer voedingsstoffen (zoals eiwitten) inzitten. Het is dus gezonder. Qua duurzaamheid is er bijna geen verschil. Amandelmelk kun je beter laten staan. Daar zit bijna niks in qua voedingsstoffen en de productie van amandelen is erg vervuilend en kost veel water.

      Voor je vraag over groentes wel of niet uit de kas verwijs ik je naar een van mijn artikelen: https://hetgroeneaccent.nl/koken-met-seizoensproducten-lekker-gezond-en-beter-voor-het-milieu/

      Kookboeken weet ik zo gauw niet, maar ik ga wel even voor je op zoek!

      Liefs, Fleur

Geef een reactie